Inloggen

Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?

Nieuw bij SFB Horeca?

Aanmelden nieuwe gebruiker of heeft u problemen met inloggen?

Account Aanmaken
Inloggen

Ontwikkelingen in de biermarkt

Als brouwer vinden wij het belangrijk om aan de hand van trends en ontwikkelingen in de markt te weten welke bieren we in ons portfolio niet kunnen missen. Ook als ondernemer is het belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven, zodat je te allen tijde het juiste aanbod kunt bieden aan je gasten.

Algemene bierconsumptie trends (Nationaal Bieronderzoek 2022)

Van 8 augustus 2022 tot en met 26 augustus 2022 is het Nationale Bieronderzoek weer gehouden. 1021 Nederlanders van 18 jaar en ouder die minstens één keer per maand bier drinken zijn ondervraagd over hun gewoonten, behoeftes en gedrag. Uit dit onderzoek zijn de volgende, interessante resultaten voortgekomen:

  • Vergeleken met 2021 drinken meer Nederlanders minimaal één keer per maand bier. Waar dit in 2021 45% was, is dit in 2022 48%. De grootste stijging is te zien in de doelgroep van 30-plussers (gemiddelde stijging van 4%). 
  • Ten opzichte van 2020 is een stijgende lijn te zien in de consumptie van alcoholvrij en laag alcoholisch bier. 
    • Vrouwen (63%) drinken vaker alcoholvrij en laag alcoholisch (speciaal)bier dan mannen (49%).
    • Mannen (77%) drinken vaker Pilsners en Speciaalbier dan vrouwen (48%).
    • 18 t/m 29 jarige (65%) drinken vaker laag alcoholisch (speciaal)bier dan 30-plussers (leeftijd 30-40: 49%; leeftijd 50-64: 32%; leeftijd 65+: 24%).
  • Het gemiddeld aantal flesjes alcoholvrij bier per week stijgt ten opzichte van 2020 (van 2.8 flesjes naar 3,3). Het gemiddeld aantal flesjes van pilsner en speciaalbier per week blijft echter vrijwel gelijk (pilsner: 4,5 en speciaalbier 2.5).
  • In vergelijking met 2019 wordt vaker alcoholvrij en laag alcoholisch bier thuis bij de borrel gedronken. Pilsner wordt echter vaker op het terras bij een horecagelegenheid gedronken. 
    • Vrouwen (57%) drinken vaker alcoholvrij bier op het terras dan mannen (47%).
  • Vergeleken met 2017 zeggen bierdrinkers in 2022 vaker alcoholvrij pils ( 42% in 2017 en 51% in 2022) en witbier (25% in 2017 en 40% in 2022) te drinken.
  • 70% van de alcoholvrije bierdrinkers geeft aan dat zij vanwege het huidige aanbod aan verschillende soorten/merken vaker voor alcoholvrij bier kiezen dan in 2020.
  • 40% van de bierdrinkers vindt dat in de sportkantine standaard gevraagd moet worden of je bier met of zonder alcohol wilt. Frisdrank is naast bier het meest gekozen drinken in een sportkantine.
  • 25% van de bierdrinkers verwacht minder alcoholhoudend bier te gaan drinken door het stimuleren van alcoholvrij bier.
  • 40% van de bierdrinkers vindt het goed dat de overheid maatregelen heeft bedacht om te zorgen dat mensen minder alcohol gaan drinken. 50% van de bierdrinkers vindt dat ook de bierbrouwerijen aandacht moeten besteden aan het voorkomen van alcoholmisbruik. 

Algemene bierconsumptie trends (Nationaal Bieronderzoek 2021)

In 2021 is het Nationale Bieronderzoek weer gehouden. 1005 Nederlanders van 18 jaar en ouder die minstens éénmaal per week bier drinken zijn ondervraagd over hun gewoonten, behoeftes en gedrag. Uit dit onderzoek zijn de volgende, interessante resultaten voortgekomen:

  • Ten opzichte van vorig jaar wordt er meer alcoholvrij bier gedronken (52% om 47% van de ondervraagden).
  • Ten opzichte van vorig jaar wordt er meer pils gedronken (73% om 70% van de ondervraagden).
  • In vergelijking met 2018 drinken bierdrinkers vaker alcoholvrij of alcoholarm bier omdat ze het lekker vinden en/of (even) geen alcohol willen drinken. (56% om 37% van de ondervraagden). Alcoholvrij en alcoholarm bier wordt dus steeds lekkerder bevonden!
  • Twee op de vijf drinkers van alcoholvrij bier zeggen nu vaker alcoholvrij bier te drinken dan een jaar geleden. Een even groot aantal denkt dat hun sociale omgeving dit ook vaker drinkt.
  • De helft van de alcoholvrije bierdrinkers geeft aan dat zij vanwege het huidige aanbod aan soorten/merken nu vaker voor alcoholvrij bier kiezen dan een jaar geleden.
  • Het merendeel van de bierdrinkers verwacht evenveel bier te drinken als alle covid-19 maatregelen voorbij zijn.
  • Sociale activiteiten en het (volledig) openen van de horeca zijn de voornaamste redenen waarom bierdrinkers meer bier verwachten te drinken na covid-19.
  • Vrijwel alle bierdrinkers vinden dat de biersector aandacht moet besteden aan duurzame activiteiten, met name aan het verduurzamen van verpakkingen. Er wordt hierdoor ook steeds meer in blik geproduceerd.

Algemene bierconsumptie trends (Nationaal Bieronderzoek 2020)

  • Pils is nog steeds nummer één.
  • Pils is het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers.
  • Mannen drinken liever zwaarder bier zoals Tripel (9%) Abijdbier/Trappist (8%).
  • Vrouwen drinken liever licht bier zoals 0.0 Radler (17%), fruitbier (12%) en Radler (11%). 
  • Bierdrinkers drinken het liefst met vrienden bier.
  • Vrouwen geven aan vaker het liefst met hun partner een glas bier te drinken.
  • Bier wordt vooral gedronken omdat het lekker is (78%). Ook is het gezellig (50%) en zorgt het voor ontspanning (44%). Bierdrinkers genieten het meest van bier in de zon (63%) en als er iets te vieren is (45%). 

Trends belangrijk voor de Horeca (Nationaal Bieronderzoek 2019 & 2020)

  • 64% ondervraagden ervaart een groot assortiment aan bier als toegevoegde waarde en wil iets nieuws proberen.
  • Meer dan 50% vindt dat bier goed bij gerechten past.
  • 32% kiest een bier bij een gerecht (2018 was dit 23%).
  • 40% wil geadviseerd worden in de keuze van bier.
  • Speciaal Bier en Alcoholvrij bier groeien het hardst. 
  • Speciaal bier groeide in 2019 weer met 3,6%.
  • Alcoholvrij bier steeg in 2019 met 6,5%.

Wat was het drinkgedrag tijdens de intelligente lockdown in Nederland vanaf 16 maart?

  • Het merendeel van de bierdrinkers drinkt tijdens de intelligente lockdown evenveel bier als daarvoor, een derde drinkt minder bier.
  • Er wordt in deze periode 2,6 biersoortengedronken, met als top drie: 
    • Pils (58%)
    • 0.0 radler (31%)
    • Radler (27%)
  • Eén op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit. Spel, zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en online borrel (36%).
  • Bierdrinkers kijken er ná de versoepelingen van de maatregelen er nog meer naar uit om bier te drinken met hun vrienden (44%). Pils blijft ook dan het favoriete bier en het terras (35%) is de populairste locatie.