Elke Johnnie Walker kan men serveren zoals de gast het wil: puur, met ijs (on the rocks), met een beetje (spuit)water of in de mix. Johnnie Walker Red en Black Label lenen zich goed om te mixen. Men noemt dat dan een Highball. Een Highball is een mix in een longdrinkglas van Johnnie Walker met een softdrink, ijs en vaak een garnering.
Vul een longdrinkglas met ijsblokjes
Voeg 50 ml Johnnie Walker toe
Voeg 100 ml ginger ale toe of vul het glas tot de rand
Garneer met een schijfje citroen
Vul een longdrinkglas met ijsblokjes
Voeg 50 ml Johnnie Walker toe
Voeg 100 ml soda (spuitwater) toe of vul het glas tot de rand
Garneer met een takje rozemarijn
Vul een longdrinkglas met ijsblokjes
Voeg 50 ml Johnnie Walker toe
Voeg 100 ml citroenlimonade toe of vul het glas tot de rand
Garneer met een partje sinaasappel
Vul een longdrinkglas met ijsblokjes
Voeg 50 ml Johnnie Walker toe
Voeg 100 ml cola toe of vul het glas tot de rand
Garneer met een partje limoen
Schenk 25 ml Johnnie Walker Gold Label Reserve in een champagneglas
Voeg een beetje versgeperst limoensap toe
Voeg 10 ml gemberlikeur toe (optioneel)
Voeg 75 ml ginger ale toe of vul het glas tot de rand
Schenk 50 ml Johnnie Walker Gold Label Reserve in een tumblerglas
Los een beetje kaneelsiroop op in de whisky
Voeg een scheutje sinaasappelbitter toe
Voeg ijs toe en roer voorzichtig
Garneer met een gekrulde sinaasappelschil
In 1909 kreeg ‘Special Old Highland Whisky’ de naam die we nu kennen: Johnnie Walker Red Label. Een legende werd gelijk geboren. Johnnie Walker Red Label reisde overal heen waar schepen naar toe konden varen. Met zijn krachtige smaak en veelzijdige karakter deed de whisky het goed in alle sociale kringen en maakte het over de hele wereld vrienden. Het is nu de bestverkochte Scotch whisky ter wereld en verkrijgbaar in meer dan 180 landen. Johnnie Walker Red Label heeft meer dan dertig belangrijke prijzen gewonnen, waaronder twee Le Monde Selection Grand Golds en driemaal goud bij de International Wine and Spirit Competition.
Smaak
Johnnie Walker Red Label zit boordevol specerijen en levendige, rokerige smaken. Het is een blend die de lichte whisky's van de oostkust van Schotland combineert met meer turfachtige whisky's uit het westen, wat een buitengewone diepe smaak oplevert. Johnnie Walker Red Label brengt de frisheid van het spetterende water als van een golf die breekt op de kustlijn, waardoor de onmiskenbare kracht van aromatische specerijen – kaneel en peper – prikkelt over het midden van je tong. Voor de kenmerkende, lang aanhoudende, rokerige afdronk van Red Label proef je een hint van fruitige zoetheid, zoals verse appel of peer en wat vanille.
Serveren
Serveer Johnnie Walker Red Label puur, met ijs of in de mix. Klik hier voor meer serveersuggesties.
In 1909 kreeg ‘Extra Special Old Highland Whisky’ de nieuwe naam Johnnie Walker Black Label. De whisky, omarmd door de groten op aarde, is vereeuwigd op een schilderij van niemand minder dan Winston Churchill en op het witte doek in de cultklassieker ‘Blade Runner’. Johnnie Walker Black Label is een waar icoon, erkend als maatstaf voor alle andere luxe blends. Gecreëerd met uitsluitend whisky’s uit alle vier hoeken van Schotland die minimaal 12 jaar zijn gerijpt. Johnnie Walker Black Label heeft een onmiskenbaar zacht, diep en complex karakter. Het is een van ’s werelds bestverkochte luxe Scotch whisky’s en heeft wereldwijd enorm veel prijzen gewonnen, waaronder dubbel goud bij de San Francisco World Sprits Competition.
Smaak
Johnnie Walker Black Label is rijk, complex en ongelooflijk evenwichtig, boordevol donkere vruchten, zoete vanille en de kenmerkende rokerigheid. Black Label een ervaring die complex, diepgaand en bevredigend is. Het rolt op decadente wijze over de tong, waar het intense zoete vanillesmaken vrijgeeft die de weg vrijmaken voor sinaasappelschil en aroma’s van specerijen en rozijnen. De afdronk is ongelooflijk zacht en gelaagd met rijke rook-, turf- en maltsmaken.
Serveren
Serveer Johnnie Walker Black Label puur, met ijs of in de mix. Klik hier voor meer serveersuggesties.
Johnnie Walker Gold Label Reserve is de Celebration Blend, een persoonlijke creatie van Master Blender Jim Beveridge voor zeer bijzondere avondjes uit met erg speciale vrienden. In de blend is de Clynelish Single Malt opgenomen, waarvan de distilleerderij wordt voorzien van water uit heuvels waar ooit goud werd ontdekt. Johnnie Walker Gold Label Reserve doet zijn naam echt eer aan als het aankomt op luxe en verwennerij. Johnnie Walker Gold Label Reserve heeft verschillende belangrijke prijzen gewonnen, waaronder vier Le Monde Selection Grand Golds en vier Double Golds bij de San Francisco World Spirits Competition.
Smaak
Johnnie Walker Gold Label Reserve staat bekend om zijn romige zachtheid. De whisky opent met een luxueuze explosie van delicate nectar en subtiele rokerigheid die overgaat naar zoet fruit en diepere, fluweelzachte, honingachtige tonen, voordat de sublieme, lang aanhoudende vleugjes rook en eikenhout in de afdronk naar voren komen.
Serveren
Serveer Johnnie Walker Gold Label Reserve puur, rechtstreeks uit de vriezer, met ijs of in de mix. Wij raden Johnnie Walker Gold Label Reserve met appelsap en spuitwater aan. Dit is de perfecte serveersuggestie. Klik hier voor meer serveersuggesties.
Johnnie Walker Blue label is een voortreffelijke blend gemaakt van enkele van de meest zeldzame en uitzonderlijke whisky’s uit Schotland. Slechts een op de tienduizend vaten beschikt over de kwaliteit, het karakter en de smaak die de kenmerkende smaak van Johnnie Walker Blue Label doet opleveren. Blue Label is een ode aan Walkers Old Highland Whisky, een waar voorbeeld van uitmuntende whisky dat trouw blijft aan het genie van de naam Walker. Johnnie Walker Blue Label is een ongeëvenaard meesterwerk. Een buitengewone whisky voor buitengewone gelegenheden. Johnnie Walker Blue Label heeft vele belangrijke prijzen gewonnen, waaronder zes Le Monde Selection Grand Golds en drie Double Golds bij de San Francisco World Spirits Competition.
Smaak
Johnnie Walker Blue Label is onvergelijkbaar rijk van smaak en rokerig met fluweelzachte brekende golven van krachtige aroma’s. Er is geen zintuiglijke beleving die te vergelijken is met die van Johnnie Walker Blue Label. Hazelnoot, honing, sherry en sinaasappel rollen eerst over de tong, voordat de verborgen smaken van gember, kumquat, sandelhout en pure chocolade vrijkomen. Een rijke honingachtige zoetheid komt op, vergezeld door een vleugje peper en gedroogd fruit, gevolgd door een ongelooflijke lang aanhoudende zachte afdronk met een perfect gebalanceerde zachte rokerigheid.
Serveren
Serveer Johnnie Walker Blue Label puur, met ijs of met een scheutje water. Wij raden Johnnie Walker Blue Label puur aan, met een glaasje ijswater erbij.
Het verhaal van Johnnie Walker begint in 1819. Nadat John Walker de ouderlijke familieboerderij had verkocht had hij dat geld gebruikt om zijn eigen kruidenierswinkel te kopen in het bloeiende lokale stadje Kilmarnock. Het was een slimme zet. John had een aangeboren talent voor zakendoen.
Hij had ook een gave voor whisky. In die periode verkochten de meeste kruideniers een assortiment single malts, maar die waren geheel niet consistent van kwaliteit. Dit was niet goed genoeg voor John en hij begon te mengen (blenden) zodat zijn whisky elke keer even goed smaakte. Dit bewees een uitermate populaire aanvulling op zijn handel te zijn.
Toen John in 1857 uiteindelijk overleed na een rijk en voorspoedig leven, liet hij zijn zoon, Alexander, een uitermate gezond bedrijf na.
De tijden veranderden snel. Groot-Brittannië was het kloppend hart van een industriële revolutie die alles zou veranderen. In Kilmarnock was de trein gearriveerd, die goederen vervoerde naar de grote schepen die regelmatige reizen maakten naar alle uithoeken van de wereld. Alexander herkende gelijk een gouden kans.
In 1867 lanceerde hij de eerste commerciële blend van Johnnie Walker en noemde die ‘Old Highland Whisky’. Vervolgens maakte hij de scherpzinnige beslissing om scheepskapiteins aan te stellen als zijn vertegenwoordigers en om zijn whisky’s mee te nemen naar alle plekken waar de schepen kwamen. Al snel was zijn unieke blend over de hele wereld verkrijgbaar.
Al snel daarna begon Alexander de beroemde vierkante fles te gebruiken om de kans op breken te verkleinen en zorgde er zo voor dat nog meer van zijn whisky geheel intact zijn bestemming bereikte en het minder ruimte in beslag zou nemen tijdens transport. Hij voegde ook het kenmerkende etiket toe. Scheef geplaatst, in een hoek van precies 20 graden, zodat het nog beter opviel.
In 1889 was de beurt aan Alexander om de naam Walker door te geven en hij liet het bedrijf na aan zijn zonen, Alexander II en George – de eerste een master blender en de tweede een meesterlijk zakenman.
In 1909 hernoemden Alexander en George hun succesvolle nieuwe assortiment whisky’s naar de kleuren van hun opvallende etiketten. Johnnie Walker Red Label en Johnnie Walker Black Label werden geboren.
Het was rond die tijd dat de meest toonaangevende jonge illustrator, Tom Browne, tijdens een lunch een idee voor een logo tekende op de achterkant van een menukaart. Alexander en George adopteerden de ‘Striding Man’ onmiddellijk. Met enkele potloodstreken was John Walker de Victoriaanse kruidenier omgetoverd tot Johnnie Walker, de Edwardiaanse dandy.
In 1920 was Johnnie Walker whisky verkrijgbaar in 120 landen. Terwijl de eeuw voortschreed, begon het merk deel uit te maken van de wereldwijde cultuur: onsterfelijk gemaakt door songwriters en filmmakers, aanbeden door socialités en filmsterren, van genoten door staatslieden en schouder-aan-schouder lopend met de geweldige sportmannen en -vrouwen van die tijd.
Op 1 januari 1934 kreeg John Walker & Sons de status van Hofleverancier toegekend door Koning George V en mocht whisky gaan leveren aan de koninklijke huishouding. Tot op de dag van vandaag zijn zij Hofleverancier.
Tegen het eind van de 20e eeuw waren de baanbrekende Johnnie Walker Red Label en iconische Johnnie Walker Black Label aangevuld met het toppunt van de blendkunst: Johnnie Walker Blue Label. Het prijswinnende assortiment bleef groeien, met de toevoeging van Johnnie Walker Double Black, Green Label en Johnnie Walker Gold Label Reserve.
Nu is Johnnie Walker het grootste whiskymerk ter wereld en is zijn slogan overal geadopteerd en omarmd, als een schreeuw om vooruitgang, als aanmoediging bij tegenslag, als vreugdevolle uitdrukking van optimisme en als het beste advies dat je waarschijnlijk ooit zult krijgen: KEEP WALKING !
Het blenden van whisky is simpel gezegd het mengen van verschillende graan- en maltwhisky’s. Bij Johnnie Walker is dit inmiddels zowel een kunst als een wetenschap geworden. Het is hier een niveau van vaardigheid, toewijding en kennis van whisky dat inmiddels twee eeuwen terug te voeren is tot de eerste blends van de oprichter John Walker zelf.
Momenteel is Master Blender Jim Beveridge de beheerder van deze nalatenschap en een unieke autoriteit op het gebied van blenden. Hij kan zich beroepen op de grootste voorraden single grain Scotch whisky en single malt Scotch whisky ter wereld. Hij heeft diepgaande kennis over het karakter en de kenmerken van elke Schotse whisky, van de ingrediënten die worden gebruikt tot de behandeling van de vaten, maar ook over hoe ze met elkaar combineren en reageren als ze worden samengevoegd.
Dit is de passie, creativiteit en moedige visie van de Master Blender. Hij heeft een ongeëvenaarde intuïtie en vakkundigheid die is ontstaan uit jarenlange ervaring en een totale inzet voor zijn ambacht, wat hem in staat stelt structuur, vorm en betekenis te geven aan elke slok, als een kunstenaar die een meesterwerk maakt.
Bovenal betekent het dat hij dit te allen tijde kan reproduceren, zonder dat de kwaliteit van de whiskyervaring afwijkt van de buitengewone standaarden die Jim Beveridge toepast.
Met één oog op het verleden en het andere op de toekomst gericht, ‘ziet’ hij de whisky’s die hij morgen nodig heeft om de zo geliefde blends van vandaag te kunnen blijven creëren, terwijl hij voortdurend nu nog onvoorstelbare soorten verkent, test en formuleert.
“ WANT DE MASTER BLENDER WEET BETER DAN WIE DAN OOK DAT DE WERELD VAN DE WHISKY NOOIT STILSTAAT.
DIE IS ZO VLOEIBAAR EN DYNAMISCH ALS HET DRANKJE IN JE GLAS.” Jim Beveridge