Het behouden en aantrekken van horecapersoneel kan een uitdaging zijn. Gelukkig zijn er verschillende manieren en/of strategieën die jou hierbij kunnen helpen. Daarom hebben we voor jou enkele tips opgesteld, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, die kunnen helpen met het behouden en aantrekken van horecapersoneel.
Tip nummer 1 is het creëren van een positieve werkcultuur. Dit is van essentieel belang voor het welzijn van medewerkers en het succes van een horecaorganisatie. Enkele voorbeelden van cruciale elementen om een fijne werkcultuur te creëren zijn: open communicatie, waardering van medewerkers en teamwork. Uit onderzoek blijkt dat dit niet alleen een positieve werkcultuur bevordert omdat de betrokkenheid van werknemers toeneemt, ook vermindert het de kans op verloop. Medewerkers die worden ondersteunt en zich gewaardeerd voelen zijn productiever, klantgerichter en minder vatbaar voor een burn-out. Dit leidt tot een betere bedrijfspresentatie en gasttevredenheid. Enorm belangrijk voor een horecaorganisatie.
Het behouden van een gezonde werk-privébalans in een horecaorganisatie is van essentieel belang om de tevredenheid en het welzijn van de medewerkers goed te houden. Denk aan het implementeren van flexibele werkschema’s, het aanbieden van ondersteuning voor persoonlijke verplichtingen of het bevorderen van tijdmanagement. Uit onderzoek van het tijdschrift ‘Journal of Applied Psychology’ blijkt dat een betere werk-privébalans leidt tot verhoogde werktevredenheid en een vermindering van burn-out. Door medewerkers een helpende hand te bieden om een gezonde balans te behouden wordt het welzijn van het personeel bevordert. Hierdoor zal de retentie en productiviteit van de medewerkers en tevens de horecaorganisatie groeien.
Binnen een horeca-organisatie is het van belang om loopbaanmogelijkheden en ontwikkeling te motiveren en stimuleren voor het aantrekken en behouden van talentvol personeel. Denk aan het aanbieden van interne trainingen, workshops of mentorprogramma’s kunnen medewerkers hun vaardigheden en expertise verbeteren. Dit zal de prestaties en betrokkenheid verhogen. Dit kan bijvoorbeeld een taptraining zijn of een cursus klantbediening. Niet alleen versterkt dit de bedrijfsprestaties, maar ook bevordert het de tevredenheid en loyaliteit aan een horeca-organisatie.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een competitief salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol spelen bij het aantrekken en behouden van personeel in de horeca. Het salarisniveau moet aantrekkelijk zijn en de secundaire arbeidsvoorwaarden dragen hier ook een belangrijke rol in, zoals ziektekostenverzekering, flexibele werktijden en het verzorgen van maaltijden. Ook een fooienregeling en het uitdelen van bonussen bevordert de werknemerstevredenheid en -betrokkenheid. Op de lange termijn zal dit bijdragen aan de productiviteit en het succes van een horeca-organisatie.
Het bevorderen van werknemersbetrokkenheid is van essentieel belang voor het behouden van personeel. Onderzoek toont namelijk aan dat medewerkers meer tevreden zijn en minder snel geneigd zijn om van baan te wisselen als de betrokkenheid hoog is. Luister goed naar je medewerkers en ga op een goede manier om met de feedback, betrek ze bij besluitvorming en zorg ook de stem van de medewerker wordt gehoord.
Betrokken medewerkers voelen zich meer verbonden met hun werk en leveren hogere prestaties. Daarnaast bevordert het de teamspirit onderling. Dit kan bevordert worden door een open en ondersteunende communicatiecultuur en hun inbreng te stimuleren en motiveren. Ook teambuildingsactiviteiten of gezellige uitjes met het team zullen bijdragen aan hogere betrokkenheid.
Niets is zo belangrijk dan het uitspreken van erkenning van prestaties. Dit draagt bij aan een positieve werkomgeving en een positieve mindset van een medewerker. De betrokkenheid en tevredenheid gaat omhoog, leveren betere prestaties en zijn minder geneigd om op zoek te gaan naar een andere werkplek. Het erkennen en waarderen van een medewerker en het uitspreken van een compliment kan veel meer betekenen dan vaak wordt verwacht. Het motiveert ze om nog beter hun best te doen.
Een andere tip is het stimuleren van goede communicatie. Dit kan bevordert worden door regelmatig teamvergaderingen te organiseren waar medewerkers hun ideeën en zorgen kunnen delen. Wat ook weer zal bijdragen aan betrokkenheid en een positievere werkomgeving. Manieren hoe dit geïmplementeerd kan worden zijn het hebben van een open-deurbeleid of feedbacksessies. Dit stimuleert de communicatielijnen tussen medewerkers en het management. Het bevordert begrip, bouwt vertrouwen op binnen het team en voorkomt misverstanden.
Stimuleer feedback en evalueer deze om medewerkers gehoord te laten voelen. Niet alleen heeft dit een positief effect op de betrokkenheid, maar medewerkers willen zich ook gehoord voelen. Door op de juiste manier om te gaan met feedback en het evalueren hiervan zullen ze een positief gevoel hebben. Beoordelingsgesprekken en informele feedbackmomenten om prestaties en doelen te stellen zijn mooie manieren om medewerkers aan te moedigen. Het personeel van een horeca-organisatie heeft veel talent in zich. Een gemiste kans als dit niet wordt benut.
De laatste tip is de tip om sociale activiteiten te organiseren met het team. Creëer een positieve werkcultuur en versterk de teamspirit. Personeelsfeesten, teambuildingsactiviteiten, informele bijeenkomsten, er zijn genoeg manieren te denken om een band tussen de collega’s te versterken. Verbeter de saamhorigheid, verbondenheid en communicatie. Daarnaast zal het stress verminderen en het welzijn van medewerkers bevorderen. Denk als horeca-organisatie aan de lange termijn en niet de korte. Je doet het namelijk samen als een team.
Daar zijn ze dan, de 9 tips voor het behouden en aantrekken van horecapersoneel. Het is belangrijk om als horecabedrijf uniek te zijn. Er zijn veel horecabedrijven en er is veel vraag naar personeel, maar waarom zullen ze voor jouw kiezen? Wat maakt jou horecazaak anders dan andere horecazaken? Waarom zouden ze liever bij jou werken dan in de horecatent tegenover? Ieder horecabedrijf is uniek en overal zijn andere benaderingen en strategieën van toepassing. Ga op zoek naar de specifieke behoeften van jouw organisatie en werknemers en speel juist daar op in.
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers en bekijk samen naar de mogelijkheden.